Lithium kvalitetsbatterier fra tyske LionTron
Vi er glade for, at vi er blevet forhandler af nogle af de bedste Lithium batterier der er på markedet.
Nemlig Liontron.
Batterierne findes i næsten enhver udførsel og udformning. Så de kan tilfredsstille stort set ethvert ønske fra den kræsne sejler, der kunne tænke sig at få den ultimative (batteri)-energikilde ombord på båden.
GENEREL INFORMATION:
- For at opnå en stabil strømforsyning selv under tunge belastninger er et lithiumbatteri den absolut bedste erstatning for et blybatteri. Ud over den betydelig mindre vægt, tilbyder det derudover enorme energireserver. Det integrerede BMS (batteristyringssystem) gør at Liontron LiFePo4 batterier kan overvåges via 12V DC applikationer.
- En kapacitetsforøgelse gennem yderligere Liontron LiFePo4-batterier kan let implementeres.
- Lithium-jernfosfatbatteriet er det sikreste af de almindelige lithium-batterityper. Den nominelle spænding en LiFePO4-celle er 3,2V. Et 12,8V LiFePO4-batteri består derfor af fire celler, der er forbundet i serie.
OVERVÅGNING VHA. BLUETOOTH
Batteristatus kan overvåges ved hjælp af den praktiske, integrerede Bluetooth-grænseflade når som helst via din smartphone eller tablet (Android eller Apple iOS).
Andre dyre Kabelforbundne batterimonitorer er unødvendige, og du har alle de vigtige data om dit batteri og cellerne inden for rækkevidde i lommen.
NEM UDSKIFTNING AF DET EKSISTERENDE BATTERI
Batteriets dimensioner er identiske med den mest almindelige AGM, blysyre eller GEL Batterier. Med de valgfrie tilgængelige runde poler kan eksisterende polterminaler også fortsat bruges. En udskiftning af batteriholderen er ikke nødvendig.
OPLADNING AF BATTERI
Det føles som evig venten, indtil almindelige batterier er fuldt opladet, men det er slut nu.
LiFePo4-batteriet oplades op til 10 gange hurtigere end konventionelle blybatterier. Såvel installationen kan bruge eksisterende opladningskontroller, og de fleste opladere kan fortsat bruges.
BMS – LADE-/FORBRUGSKONTROL
Batteristyringssystemet (BMS) indbygget i hvert batteri sikrer at det slukker i tilfælde af underspænding eller overbelastning og automatisk igen tændes, så snart problemet er løst.
ANVENDELSESOMRÅDER
Anvendelsesområderne er til såvel stationære eller mobile områder. Lithium-batterier er anvendelige i såvel Autocampere, til SOLAR-paneler, både, elektriske scootere, Golfvogne eller elektromobiler / kørestole og rengøringsmaskiner som ofte vil være oftere udstyret med denne type batterier.
YDELSE / EFFEKTIVITETET
Liontron LiFePo4-batteri kan klare at gemme mere end 96% af den energi, der stilles direkte til rådighed. En 100% udnyttelse af eksisterende kapacitet finder sted med den samme udgangsspænding.
De vigtigste fordele ved Lithium batterier.
- HØJ YDELSE / NEM OPBEVARING AF BATTERI
især til mobil eller stationær brug med de højeste krav. - INTEGRERET (BMS) BATTERISTYRINGSSYSTEM
med adaptiv cellebalancering. Beskyttelse mod kortslutning, overopladning og dyb afladning.
Med integreret Bluetooth-overvågning. - 100AH LITHIUM LIFEPO4 ERSTATTER STORT SET ET 200AH BLYBATTERI
gennem en maksimal brugbar kapacitet. - SIKKER LITIUMTEKNOLOGI (LIFEPO4)
Lithium jernfosfat. Ingen gasser, ingen risiko for eksplosion eller brand. Helt vedligeholdelsesfri. - LANGT LIV MED MANGE CYKLUSSER
Maksimal cyklustid med over 3000 cyklusser, selv med regelmæssig dyb afladning. - HØJ UDLADNINGSSTRØM
Høj afladningskapacitet uden spændingsfald for tunge forbrugere som f.eks Kaffemaskiner og klimaanlæg. - LAV VÆGT
Vægtbesparelser på op til 70% sammenlignet med blybatterier. - ÉN TIL ÉN UDSKIFTELIG MED BLYBATTERI, AGM / GEL uden at ændre på lade-/afladningsstrukturen.
- LAV SELVAFLADNING
Kun ca. 3% pr. Måned (10% pr. År), når det opbevares / ikke bruges.
Batteristyringssystemet (BMS) indbygget i hvert batteri beskytter batteriet, og slukker i tilfælde af underspænding eller overbelastning og automatisk igen tændes, så snart problemet er løst.
DEN STORE BETYDNING FOR ET BATTERISTYRINGSSYSTEM (BMS)
- Cellerne i et batteri er aldrig 100% ens. På grund af dette er nogle celler fuldt opladet eller afladet tidligere end andre. Disse forskelle bliver mere markante, når cellerne fejler eller ikke bliver afbalanceret fra tid til anden.
- I et blysyrebatteri fortsætter en lille mængde strøm, selv når en eller flere celler er fuldt opladet. Ved hjælp af denne strøm oplades de andre celler, hvis ladningstilstand hænger bagefter, og på denne måde afbalanceres ladningstilstanden for alle celler.
- Strømmen, der løber i en LiFePO4-celle, når den er fuldt opladet, er dog så godt som nul. Færre ladede celler er ikke fuldt opladede af denne grund. Over tid vil forskellen mellem de enkelte celler blive så ekstremt store, at selv om batteriets samlede spænding ligger inden for visse grænser, vil nogle celler skades på grund af over- eller underspænding. Derfor er en aktiv cellebalancering indbygget i alle vores LiFePO4-batterier.
YDERLIGERE FUNKTIONER FOR EN BMS ER:
- Beskyttelse af cellen mod underspænding ved at slukke for forbrug i god tid.
- Beskyttelse af cellen mod overspænding ved at reducere ladestrømmen eller slukke opladningsprocessen.
- Lukning af systemet i tilfælde af for høj temperatur.
- Opladning af batteriet stoppes i tilfælde af for lav temperatur.
Derfor er en BMS afgørende for at forhindre beskadigelse af lithiumbatterier.
- Skade på grund af dyb afladning kan der opstå, ved små belastninger (såsom: alarmsystemer, relæer, Standbystrøm for visse belastninger, omvendt strøm af batteriopladere eller opladningskontroller) batteriet aflades langsomt når systemet ikke er i brug. Hvis du er bekymret for et evt. lille reststrømforbrug, skal du frakoble batteriet ved at åbne batterikontakten, fjerne sikringerne eller frakobling af den positive batteripol, når systemet ikke er i brug.
- En restafladningsstrøm er særlig farlig, hvis systemet er helt afladet og blev slukket på grund af en lav cellespænding.
- Efter nedlukning på grund af en lav cellespænding, vil en reservekapacitet på ca. 5Ah pr. 100Ah batterikapacitet forblive i batteriet.
- Batteriet beskadiges, hvis den resterende reservekapacitet trækkes ud af batteriet.
- En reststrøm på 10 mA kan f.eks. Beskadige et 200 Ah batteri, hvis systemet ikke bruges i lang tid og efterlades i afladet tilstand.
VIGTIGE OPLYSNINGER OM LITHIUM-BATTERIER.
- Åbn ikke LiFePO4-batteriet uden at konsultere forhandleren. Uautoriseret åbning af Batteriet annullerer producentens garanti.
- Brug kun batteriet til det formål, det er beregnet til.
- Kortslut ikke LiFePO4-batteriet. Kabelforbindelserne til forbrug skal gå igennem en sikring.
- Installation og vedligeholdelse må kun udføres af kvalificerede specialister.
- Udsæt ikke for direkte direkte sollys. Beskyt mod udsættelse for varme. Temperaturer over +60 ° C kan beskadige batteriet.
- Brug kun kompatible opladere. Ved længere tids stilstand skal alt forbrug afbrydes.
- Vær opmærksom på korrekt montering.
- Undgå skader af enhver art, f.eks. Ved fald, boring osv. (Risiko for kortslutning).
- Hold altid batteriet tørt og rent.
- Bemærk plus (+) og minus (-) markeringerne på LiFePO4 batteriet og forbrugsenheder og vær opmærksom på den korrekte polaritet.
- Cykluskapaciteten kan variere på grund af ændring i arbejdstemperatur. Opladnings- og afladningshastighed adskiller sig fra den nominelle kapacitet.
- Kun egnet til parallel forbindelse. Serieforbindelse er ikke tilladt. Før du opretter forbrug første gang bringes alle celler på samme opladningsniveau ved en fuld opladning. Batterier fra forskellige producenter eller forskellige typer bør ikke være sammenkoblet.
INSTALLATION AF BATTERIER
Sørg for, at LiFePO4-batteriet ikke er forbundet med omvendt polaritet. Hvis batteriet er tilsluttet forkert, vil BMS elektronikken blive uopretteligt beskadiget og skal udskiftes med et nyt BMS-kort. Dette er ikke en garantisag.
KONTROL AF BATTERI
Efter modtagelse af LiFePo4-batteriet skal du f.eks. Kontrollere, om enheden under transporteret på nogen måde er blevet beskadiget udvendigt. Hvis dette er tilfældet, skal du ikke betjene enheden men straks kontakte sælgeren.